Kriget mot telefonförsäljarna

Angående det här inlägget så tipsar Mel om några inlägg som handlar om telefonförsäljare. I det första inlägget kan man läsa om hur man schabblar bort telefonförsäljare på ett ganska seriöst sätt. Du kan ta över samtalet och kräva detaljer om vem de egentligen ringer för och hur de fick tag i ens nummer, det gäller att ställa många frågor, de har ofta ett visst antal samtal att ringa i timmen. Om de ringer och vill erbjuda ett telefonabonnemang så säger du:

Vänta ett ögonblick, jag ska bara hämta min pärm (och sätta mig bekvämt i min favoritfåtölj)... Efter det ställer du frågor om minuttaxan till din kompis mobiltelefon i Italien på lördagar och om du kan koppla trepart kostnadsfritt alla tider på dygnet till någon som har Comviq kontant
.


Efter det vill du att försäljaren ska räkna ut summor för varje månad det närmsta året, för du vill ju så gärna veta slutsumman. Försäljaren kommer antagligen tycka att han/hon inte har tid att prata med dig längre, men då påminner du om vem som ringde vem! Ofta ringer de och vill pracka på en gratis kalsonger o s v. Grejen är bara att man (ofta utan att veta det) då även får en prenumeration som man sedan själv måste säga upp. Sådana erbjudanden ska man aldrig ta! Oftast är det bara skit.

I Mels andra inlägg finns det förslag på hur man kan göra på ett lite mer roligt och oseriöst sätt. Varför inte försöka sälja din gamla rostiga cykel till telefonförsäljaren med allehanda argument? Eller kanske läsa upp veckans erbjudanden från ICA-bladet? Att spela dum är ett annat välbeprövat trick, vad är ett bredband? Modem? - hur kan du påstå att jag skulle ha en sådan sjukdom!? Det har inte du med att göra!

En annan bra teknik för att slösa bort försäljarens tid är att gå ett ärende; vänta! Det knackar på dörren/måste ta upp barnet ur spjälsängen. Sedan lägger du telefonen och går och kokar kaffe eller något annat du gjorde innan.

Bara precis lagom länge för att försäljaren ska orka vänta. Skulle han eller hon trots allt ha lagt på luren kan man alltid irriterat ringa personens företag och säga att deras försäljare slänger på luren mitt i samtalet.

Efter att ha läst det här så förstår jag att det pågår ett krig mellan "telefonförsäljarna" och "bortschabblarna". Vem som vinner är oklart, det finns många lättlurade personer där ute i telefonnätet. Kanske kan jag genom att uppmärksamma Mels tips stärka "bortschabblarsidan", då kanske vi har en chans att vinna.

Läs gärna kommentarerna till Mels två inlägg, där var några roliga grejer!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0