P-piller till 14-åringar?

Vad irriterad jag blir när jag läser på DN om att man bör åtalas om man skriver ut P-piller till tjejer under 15 år. Eftersom det skulle vara medhjälp till våldtäkt. Idag är det ju tydligen våldtäkt om en är under 15 och den andra 19 till exempel, oavsett om båda är med på det, föräldrarna till minderåringen kan anmäla 19-åringen för våldtäkt. Jag förstår ju resonemanget men om tjejen vill ha sex så kommer hon att ha det ändå, och om hon nu skulle bli våldtagen på riktigt (alltså mot sin vilja) så är det ju oberoende om hon har P-piller eller inte. Reportern menar att det ju även borde vara förbjudet att sälja kondomer till folk under 15 år. Vill de ha fler tonårsgraviditeter eller?

Det jag stör mig mest på är att alla tjejer inte har P-piller för att inte bli med barn. Det finns många som har svår mensvärk och långdragen mens. De använder P-piller för att det ska bli lättare och att de ska slippa lida. Ska man då blir åtalad även när man skriver ut i detta syfte? Då är det synd om tjejerna tycker jag.

Kommentarer
Postat av: Sara

Jag håller med dig!! Det är riktigt dåligt!

2009-04-16 @ 18:59:26
URL: http://www.sazdarlings.blogspot.com/
Postat av: malin

mycket bra skrivet! jag håller med.

2009-04-17 @ 06:38:06
URL: http://daaanielsson.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0